2012. május 14. — Pagony
A szerző, Vidra Gabriella, gyakorló kispesti magyar tanár. Vállaltan elhivatott a gyermekek ismereteinek, szókincsének bővítése és olvasási szokásainak megváltoztatása terén.
Jól szerkesztett, több idősíkon és helyszínen futó regénysorozatával valószínűleg eléri alapvető célját, a „szórakoztatva tanítást”. A sorozat következő kötete, A labirintus titka, várhatóan júniusban jelenik meg a Kolibrinál (Libri Gyerekkönyvkiadó).
A regény első részében megismerkedünk a budapesti Wekerle-telepen élő 7. osztályos Krisztiánnal. A fiú élné a kiskamaszok szokásos életét, ha nem adódnának problémái a tanulással és néhány szerencsétlen eset miatt, az iskolai magatartással is. A szülők kétségbeesése Krisztiánt egyre nagyobb, de kezdetben hiábavaló erőfeszítésre sarkallja. A megoldást a tanulás „megtanulása” hozza, melyben osztálytársai – Orsi, Zsófi, Barna – segítenek. Mire a fiú jegyei javulni kezdenek, addigra már nemcsak a barátságok, de a szerelmek is kialakulnak. Az erősen összekovácsolódott négyes fogat – néhány kúpos-csiga segítségével – sikerrel fejti meg az iskolában rendre ismétlődő furcsa események okát.
Ennél a pontnál kezdődik el a küzdelem Mar-Tör, a világ összes tudását elrabolni kívánó gonosz ellen. A fiatal csapat célja a Tudást tartalmazó 5 könyv megszerzése. Az első könyvért a gyerekek egy másik kontinensre, Ázsiába, sőt, egy másik korba utaznak el. A kamaszoknak bizonyságot kell adni éles elméjükről, kitartásukról, miközben mi, olvasók bepillanthatunk a kínai kultúrába, harcászatba, építészetbe…
A 2. könyvért Óceánia és Ausztrália földjére kell utazniuk. Itt sikerrel illeszkednek be egy melanéziai falucska, a pápuai bennszülöttek és az ausztrál Uluru hegy lábánál élő törzs életébe. Megtanulják az őslakosok szokásait, használják eszközeiket, miközben ők is hatnak az ott élőkre. A sok-sok érdekesség és a természet szeretete eközben észrevétlenül áramlik az olvasó fejébe, mert a helyszínek és korok pergő váltakozása, az újabb és újabb próbák és helyzetek mindig tovább gombolyítják az események fonalát anélkül, hogy az lesüllyedne a földrajz- és történelemkönyv ízű iskolai tananyag szintjére.
A feszes történetmesélést a párbeszédek és leíró részek egyensúlya, az egyszerűen követhető szöveg segíti. Az oktatási célt szolgálja, hogy néhol az idegen szavakat, neveket, néhol pedig az összefüggéseket dőlt betűvel kiemelték. Helyenként előfordul, hogy talán „túlmagyaráz” a szerző, lévén tanár, de ez egyáltalán nem zavaró, nem töri meg a történet lendületét.
A fordulatos és szórakoztató ifjúsági regényben minden van, amit a műfaj megkövetel: próbatételek, váratlan helyzetek, csapatszellem, kitartás, vasakarat, szilárd jellem és tiszta szív.
Eredeti cikk: http://www.pagony.hu/kalandos-tanulas
Ami az új kiadás borítóját illeti, egyfelől tetszik Cserkuti Dávid és Gáspár Tamás munkája, másfelől mégsem: azt érzem, hogy direkt menőre akarták venni a figurát, de igazából ez a könyv ettől nem lesz menőbb. Nem is az a lényege. Viszont meggyőződésem, hogy ha bármely, olvasni tudó gyerek belekezd, és eljut legalább a kínai Tiltott Városig (bő 100 oldal csupán), az nem fogja tudni letenni, míg végére nem ért. Mert elsősorban és mindenek felett ez egy szórakoztató, kalandos ifjúsági regény.
Uzseka Norbert
A tavalyi Könyvfesztiválon találkoztam először Vidra Gabriellával és a Tudás könyveisorozat első részével a Fekete kő titkával. Gabriella magával hozta a tanítványait is, akik a Kolibri Kiadó sátrában várták a családokat, játszani invitálva őket. Azóta megjelent még két kötet és 2013. áprilisára teljes lesz a sorozat…
A négy kamasz: Krisztián, Zsófi, Barna és Orsi (majd Erikkel együtt öt) térben és időben utazva keresi a TUDÁS könyveit! Feladatokat hajtanak végre, amelyek teljesítéséhez nemcsak a tudásukra, hanem a találékonyságukra is szükségük van. A közösen átélt nehézségek összekovácsolják őket igazi csapattá válnak, akik mindig számíthatnak egymásra. Szerelmek szövődnek és a harag majd a féltékenység sem hiányzik a kapcsolatukból.
Minden küldetésre komoly tanulással készülnek fel:
Az ókori Egyiptom és Athén, a középkori Chartres és Kína vagy Tahiti, számukra egy titkokkal teli világ!
Útjukon segítők vigyázzák lépteiket, otthon pedig igazgatónőjük Anna néni teszi ugyanezt.
A Tudás könyvei a mai kamaszok “Tüskevára” is lehet hiszen szereplői Fekete István hőseihez hasonlóan indulnak el a felnőtté válás útján, mert belőlük is EMBER-t farag a közösen átélt KALAND.
Ami kevésbé tetszett, az az, hogy csak a legvégén pörgött fel igazán a történet, bár akkor aztán nagyon. De az is igaz, hogy ez olyan fogás, amit sok más ifjúsági- és kalandregény-sorozatnál láthattunk már, és mindig beválik: az utolsó előtti rész vége mindig üt, hogy az olvasók tűkön ülve várják a befejezést. Magam is így vagyok vele, jöjjön a negyedik rész!
Elérkeztünk hát a Tudás könyvei sorozat negyedik, befejező részéhez. Több, mint ezer oldalon követhettük végig négy (illetve öt) 13-14 éves gyermek kalandjait négy földrészen és a legkülönfélébb történelmi korokon át. Krisztiánnak és barátainak különféle feladatokat kell elvégezniük, hogy megtalálják és elnyerjék a Tudás négy könyvét, melyekre egy ősi gonosz lény áhítozik. Ha ő győz, az emberiség minden tudása az övé lesz, és fajunkat rabszolgasorba hajtja…
Vidra Gabriella a Kispest-Wekerle-telepen található Erkel Ferenc Általános Iskola igazgatója, magyar nyelv és irodalom tanár. Sorozatának első két része először két kisebb kiadónál jelent meg, majd az egészet újraindította a Kolibri Kiadó. Ők nyilvánvalóan sokkal alaposabb marketing és terjesztői hátteret tudtak adni a Tudás könyveinek, és ez azért is jó, mert ez a sorozat valóban megérdemli a gyerekek figyelmét.
Persze nagy kérdés volt, hogy milyen lesz a befejezés, hiszen egy ilyen hosszú, klasszul felépített, rengeteg tudást és izgalmat rejtő sorozatot tönkre is vághat egy elnagyolt, gyenge befejezés. Ám az az érzésem, hogy Vidra Gabriella a végére jött bele igazán, már ami az izgalmak fokozását illeti. Nyilván számít az olvasó a nagyszabású fináléra, de úgy érzem, a korábbi kötetekhez képest az utolsó rész pont amennyivel rövidebb a többinél, annyival hatásosabb, ütősebb, letisztultabb is.
A 4. kötet zöme Amerikában játszódik, az egyik feladat az aranylázhoz kapcsolódik, a másik az észak-amerikai polgárháborúhoz, de a vége, ahogy előre sejthető, Dél-Amerikában játszódik, ott, ahol a főgonosz született. Gabriella most is remekül adagolja a tudásanyagot, ha szabad így fogalmaznom, kevésbé szájbarágósan is, mint korábban. Eddig is sokszor volt olyan érzésem, amilyet csak gyerekkorom kedvenc kalandregényei olvasása közben éreztem, s ez a végén csak felerősödik. Aki valaha is odavolt Jules Verne, Jack London, netán Bogáti Péter (akinek a könyv elején külön köszönetet mond az írónő) vagy Dékány András könyveiért, az bátran vegye kézbe a Tudás könyveit.
De ugyanígy tudom ajánlani a mai fiataloknak, Krisztiánék kortársainak. A sorozat gyerek főszereplői jobbára teljesen normális, átlagos kamaszok, legfeljebb abban különlegesek, hogy tudnak és szeretnek is tanulni – de mondjuk, ha nem így lenne, kb. az első kötet 200. oldalánál véget ért volna a Tudás könyvei, a főhősök csúf halálával… Szóval, nekik jobbára nincsenek szuperképességeik, nem hátrányos helyzetűek, sem ők maguk, sem családjuk tagjai nem szorulnak pszichológiai kezelésre vagy bármi effélére. Persze nem véletlenül ők kapják ezt az irdatlan feladatot, s a befejezésben végre minden titokra fény derül – de alapvetően hétköznapi fiatalok. Akik csodálatos, hősies, nagyszerű tetteket hajtanak végre – ugyanakkor meg néha úgy érzem, amit a saját korukban és helyükön művelnek, az is épp eléggé követendő példa. Hogy lehet így is, normálisan, emberien, minden különösebb felhajtás nélkül, hogy az ember teszi a dolgát, és nyitottan, figyelemmel és érdeklődéssel viszonyul a világhoz, és közben se nem több, se nem kevesebb, mint aki és ami.
De persze ez még nem lenne elég, hogy méltó legyen a végkifejlet, ha nem lenne mindaz a végletekig felfokozott izgalom, aminek köszönhetően az olvasó egy lélegzettel rohan végig az utolsó 50 oldalon. A végéről csak annyit, hogy tetszett. Bátor, de minden fantasztikussága mellett is reális befejezés. Útravalót ad, amit az olvasó magával vihet, felidézhet, hogy erőt merítsen belőle a nehéz időkben, de nem holmi ballagási szalagokra való, elcsépelt idézetekhez hasonló formában. Minél többet gondolkodok a végkifejleten, annál több tartalmat találok benne.
Felnőtt fejjel voltak dolgok a sorozatban, amikről úgy gondoltam, 13-14 évesen jobban tetszettek vagy kevésbé zavartak volna, és mind kalandok, mind szereplők és jellemek terén tudnék mondani olyan ifjúsági regényeket, amelyek többet jelentenek nekem. De egy cseppet sem bántam meg, hogy végigolvastam, mert élveztem ezt az óriási utazást, és várom az írónő következő könyvét, bármibe fogjon is!